:: Selamat Datang ke Blog Rasmi Ikatan Mahasiswa Pendidikan Islam (IMPI) Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis ::

10 August 2011

Bicara MT

Oleh :Ukhti Farah 'Ain binti Che Hassan
Naib Setiausaha Ikatan Mahasiswa Pendidikan Islam(IMPI)


Hatiku Berduri Lagi…
Bismillahirrahmannirrahim..Alhamdulillah.. Segala puji-pujian hanyalah untuk Rabbul `Alamin. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W. serta sahabat-sahabat baginda. Di sinilah ianya bermula..

Tajamkah duri itu?
Rasulullah S.A.W pernah bersabda :
“Ketahuilah bahawa di dalam tubuh terdapat segumpal darah.
Jika dia baik, baik pula seluruh tubuh”
(Diriwayatkan Al-Bukhari, Muslim, At-Tarmizi, An-Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad, dan Ad Darimi)

Segumpal darah yang dimaksudkan adalah raja bagi seluruh anggota tubuh kita iaitu “HATI”. Pada mulanya HATI dilahirkan dalam keadaan yang begitu bersih, namun dek kerana maksiat yang berlaku di dalamnya, HATI bertukar menjadi HATI yang semakin lama semakin hitam dan lama kelamaan semakin sakit dan terus MATI!
Perumpamaan maksiat yang dilakukan adalah seperti duri-duri tajam yang boleh menusuk ke dalam hati seorang muslim. Kesakitan tusukan itu, hanya boleh dirasa oleh empunya HATI itu. Namun begitu, ketajaman dan kehalusan duri yang menusuk bergantung kepada  cara                        ‘Si Pemiliknya’ menjaganya. Justeru, jangan biarkan HATI kita ditusuk oleh duri yang paling tajam dan paling halus kerana masa yang diperlukan untuk mengubati serta merawatnya adalah lama. 

Apa puncanya?
Dosa-dosa yang telah dilakukan itu menjadi penghalang  taqarrub kita kepada Allah Subhanahu Wa Taala. Apabila hilangnya taqarrub illallah, maka HATI itu akan menjadikan pemiliknya hidup dalam keadaan tidak tentu arah, hilang pedoman, hilang barakah, putus hidayah bahkan terus jauh dan hanyut daripada rahmat dan kasih sayang Allah Subhanahu Wa Taala. Seterusnya, HATI itu akan terus mengejar kenikmatan dunia dan meninggalkan nikmat syurga yang sebenar-benarnya.

Ubatnya..
Tidak akan ada kebahagiaan bagi HATI kecuali dengan menjadikan Allah sebagai Pencipta yang paling dicintainya. Malahan, HATI itu tidak boleh hidup dan sihat kecuali dengan mengetahui kebenaran yang haq.

“ Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, nescaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah dia sedang mendaki lamgit. Begitulah Allah menimpakan seksa kepada orang-orang yang tidak beriman”. 
(Al-An’am : 125)
Untuk mencari ubat yang paling mujarab, kembalilah kepada Penciptamu, Allah dan carilah ketenangan HATI melalui Al-Quran kerana Al-Quran adalah penawar bagi semua penyakit HATI serta semua jenis penyakit.

Konklusinya
Di sini, ana ingin memetik mutiara kata yang sangat berharga, hasil nukilan daripada seorang ulama’ yang terkenal di semenanjung tanah air dan boleh dijadikan pedoman untuk meneruskan liku-liku kehidupan yang mendatang.
Tapak kaki kita kalau dah keras, pijak paku dan duri pun tidak terasa apa sebab tumitnya dah keras. Tetapi kalau tapak kaki yang lembut, terpijak duri sikit je
terus sakit dan berdarah.
Demikian juga hati, kalau ia dah keras tak terasa lagi bersalah nak buat dosa. Sebab itu, jangan sampai hati kita keras sampai tak terasa bersalah untuk buat maksiat..”
Sememangnya, seorang muslim tidak akan terlepas daripada melakukan maksiat-maksiat hati. Sama-samalah kita bermuhasabah untuk mengembalikan HATI yang lebih hidup dan sihat.Wallahu ‘alam.
“ Setajam mana pun duri yang tertusuk di dalam hatimu,
cabutlah ia dengan penuh sabar dan lemah lembut..
Nescaya ketenangan dan kelapangan akan mengisi ruang-ruang kosong duri yang telah dicabut tadi..
Selamat mencuba ye bakal-bakal ustaz dan ustazah sekalian^___^

No comments:

Post a Comment