:: Selamat Datang ke Blog Rasmi Ikatan Mahasiswa Pendidikan Islam (IMPI) Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis ::

01 December 2009

Kenali Diri


Andaikan 3 orang individu berbeza meminjam pinggan daripada kita.. Dalam selang beberapa tempoh masa, individu pertama memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan bersih cantik tanpa sebarang kecacatan. Maka sudah semestinya kita pun akan terus meletakkannya di atas rak pinggan mangkuk seperti keadaan asalnya.




Setelah itu, datang pula individu kedua dan meminjam pinggan tadi. Setelah meminjamnya, dia pun memulangkan pinggan tersebut namun berbeza keadaan di mana ianya dalam keadaan yang masih kotor; tidak berbasuh. Apa yang akan kita lakukan adalah dengan membasuh pinggan tersebut sehingga bersih, kemudian barulah ianya diletakkan di tempat yg sepatutnya.








Kemudian, individu ketiga pula meminjamnya dan selang beberapa ketika dia memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan pecah bersepai. Pinggan tersebut tidak boleh dibezakan lagi bentuknya antara pinggan mahupun serpihan kaca. Tiada nilainya lagi. Kita tiada pilihan lain selain menghumbankannya ke dalam tong sampah yang hina..


Begitulah jua halnya dengan Allah Taala. Jika kita kembali kepadaNya dalam keadaan bersih, elok, tanpa kekotoran dosa, maka Allah akan terus meletakkan kita di tempat yang baik dan tempat yang selayaknya bagi kita, itulah syurga.


Namun jika kita kembali ke hadratNya dalam keadaan kotor dengan dosa, Allah akan "basuh" kita sebersih-bersihnya di dalam api neraka sebelum m ema sukkan kita ke dlm syurga.


Tetapi jika kita kembali kepadaNya dalam keadaan yang rosak imannya, sehingga tidak dapat dibezakan antara iman dengan kufur, maka Allah tidak akan teragak-agak untuk menghumbankan kita ke dalam neraka jahannam yang hina buat selama-lamanya, ibarat pinggan yang pecah; tiada nilai lagi.


Di sinilah kita perlu berusaha untuk mengenali diri sendiri sama ada kita umpama pinggan yang bersih, pinggan yang kotor yang perlu dibasuh dahulu sebelum disimpan ataupun pinggan yang tidak berupa pinggan lagi, yang sudah pecah dan retak seribu. Kenali diri, hiasi peribadi. 





1 comment: